Ostateczna decyzja o zakupie danego produktu od przedstawiciela handlowego należy tylko i wyłącznie do nas — konsumentów. O czym powinniśmy wiedzieć podczas zawierania umowy, co zrobić, jeśli chcemy zwrócić produkt, a także w jaki sposób sprawdzić wiarygodność firmy, którą reprezentuje sprzedawca? Poznaj swoje prawa i świadomie podejmuj decyzje zakupowe.
Zakup w systemie sprzedaży bezpośredniej daje nam możliwość zapoznania się z produktem oraz przetestowania go. Później następuje moment, w którym zastanawiamy się, jaką decyzję podjąć: kupić czy zrezygnować z przedstawionej nam oferty. Niezależnie od tego, co wybierzemy, ustawa o ochronie konsumentów gwarantuje nam niezbywalne prawa. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych:
1. Sprzedawca ma obowiązek okazania m.in. dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej, dokumentu tożsamości, dokumentu potwierdzającego swoje umocowanie (w wypadku gdy konsultant zawiera umowę w imieniu przedsiębiorstwa). To jest istotne, aby zweryfikować wiarygodność sprzedawcy.
2. Konsument powinien być poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy – sprzedawca ma obowiązek wręczyć konsumentowi wzór takiego oświadczenia oraz pisemne potwierdzenie zawarcia umowy.
3. Konsument może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. Musi jedynie złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od zawarcia umowy. Co ważne – liczy się data zawarcia umowy, a nie moment wydania rzeczy. W takim przypadku strony zwracają sobie nawzajem to, co świadczyły – nie później niż w terminie 14 dni od odstąpienia od umowy. Oświadczenie takie stanowi jednocześnie rozwiązanie umowy o kredycie konsumenckim – o ile taka umowa towarzyszyła danej transakcji.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez