Wiedza, jej zdobywanie, to jeden z ważniejszych warunków otrzymania czy utrzymania pracy. Trawestując znane powiedzenie o Jasiu, możemy śmiało napisać — czego Jaś się za młodu nie nauczył, to Jan powinien nadrobić, bowiem bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności może utracić pracę lub szansę na znalezienie zatrudnienia.
Aby sobie poradzić, musimy zdobyć określone kompetencje — nie tylko techniczne, ale także „miękkie”, które pozwolą nam bezboleśnie dopasowywać się do potrzeb i oczekiwań rynku, poszukiwać możliwości i podejmować nowe wyzwania.
Pod koniec 2006 r. Rada i Parlament Europejski, przyjęły ramy kompetencji kluczowych w odniesieniu do procesu uczenia się przez całe życie. W ten oto sposób po raz pierwszy nie tylko zdefiniowano, ale przede wszystkim ujednolicono umiejętności, niezbędne obywatelom do sprawnego i pełnowartościowego funkcjonowania w tak szybko zmieniającym się społeczeństwie.
Za najważniejsze uznano:
• umiejętności uczenia się (ważna jest tutaj zarówno samoedukacja, jak i nauka w grupie. Jednostka odkrywa swoje preferencje i predyspozycje, zdobywa wiedzę na temat możliwości kształcenia się/szkolenia),
• porozumiewanie się w języku ojczystym (zdolność do wyrażania i interpretowania myśli, uczuć, pojęć, faktów, formułowania opinii i poglądów, interakcji językowej),
• porozumiewanie się w językach obcych (opiera się na tym co ujęto powyżej)
• zdolności informatyczne (do porozumiewania się, wymiany informacji, tworzenia, przechowywania, prezentowania danych),
• inicjatywność i przedsiębiorczość (zdolność wdrażania idei, pomysłów w życie, kreatywność, umiejętność podejmowania ryzyka, planowania, konsekwencja w działaniu),
• kompetencje matematyczne i podstawowe naukowo-techniczne (do celów rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji — myślenia logicznego, przestrzennego oraz prezentacji, np. wzorów, konstruktów, modeli),
• świadomość i ekspresja kulturalna (twórcze działanie, doświadczanie i wyrażanie siebie oraz otoczenia za pomocą muzyki, sztuki, literatury),
• kompetencje społeczne i obywatelskie (zdolność do konstruktywnych relacji międzyludzkich, tolerancji odmiennych postaw, tworzenia klimatu zaufania, empatii, radzenie sobie ze stresem i frustracją).
Z punktu widzenia pracodawców, wszystkie powyższe kompetencje są niezwykle istotne, ale najbardziej pożądaną i deficytową wśród nich jest umiejętność współpracy w grupie. Głównie u osób młodych, wchodzących po raz pierwszy na rynek pracy, ujawniają się dwie skrajne, ale wyraźnie antyzespołowe postawy. Pierwsza z nich przejawia się w trudnościach w:
• dzieleniu się obowiązkami
• przyjmowaniu poleceń
• prezentowaniu własnych poglądów i koncepcji
• inicjowaniu działań.
Druga dotyczy osób, które:
• mają potrzebę bezkompromisowego promowania samych siebie
• tworzą atmosferę toksycznej rywalizacji
• powodują dyskomfort innych pracowników.
Pracodawca przyjmuje pracownika ze względu na wiedzę i umiejętności, ale najczęściej zwalnia ze względu na jego charakter. md
• wiemy, gdzie i jak zdobyć/pogłębić wiedzę
• jesteśmy bardziej elastyczni na rynku pracy
• potrafimy radzić sobie w nowych sytuacjach
• osiągamy większą efektywność zawodową
• mamy bardziej rozwiniętą zdolność empatii
• stajemy się osobami wewnątrzsterownymi
• potrafimy skuteczniej funkcjonować w zespole.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez