Kompetencje miękkie a rekrutacja

2017-11-28 07:19:36 (ost. akt: 2017-11-28 07:19:41)
Kompetencje miękkie a rekrutacja

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Kompetencje miękkie takie jak komunikatywność czy zdolność do pracy w grupie są równie ważne, co specjalistyczna wiedza i znajomość języków obcych. Kompetencje miękkie zaczynają być ważne także w rekrutacji.

Dwie trzecie polskich firm wskazuje umiejętność samodzielnego motywowania się jako najbardziej pożądaną cechę kandydata do pracy.
Pracodawcy w Polsce nie są zadowoleni z kompetencji pracowników — twierdzi mówi dr Mateusz Grzesiak, doradca biznesowy, psycholog. — Ponad połowa z nich narzeka, że absolwentom brakuje pewnych umiejętności. Po pierwsze, nie są zdyscyplinowani. Po drugie, nie są zorientowani na jakość, nie myślą w kategoriach międzynarodowych, nie motywują się samodzielnie, nie zadają odpowiednich pytań ani nie mają świadomości swoich ograniczeń — ocenia ekspert.

Potwierdza to opublikowane badanie „Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów uczelni wyższych”. Z ankiet, które wypełniło ponad 150 polskich pracodawców, wynika, że poza twardymi kompetencjami takimi jak znajomość języków obcych i specjalistyczna wiedza — firmy oczekują od swoich potencjalnych pracowników również konkretnych cech charakteru.

Wśród najczęściej wymienianych znalazły się m.in. odpowiedzialność I systematyczność, umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów, komunikatywność, opanowanie I odporność na stres. 63 proc. pracodawców wskazało umiejętność samodzielnego motywowania się jako najbardziej pożądaną cechę absolwenta lub kandydata do pracy.

Cyfrowi pracownicy zastąpią ludzi tam, gdzie wykonuje się powtarzalne czynności

— Pracodawcy są skupieni przede wszystkim na określonych umiejętnościach miękkich, które według nich stanowią o kompetencjach odpowiedniego pracownika. Skupiają się na pracy w zespole, komunikacji werbalnej i prohandlowym nastawieniu, niezależnie od stanowiska. Są skupieni na automotywacji oraz analizowaniu sytuacji w kompleksowy sposób i mówią, że właśnie takich pracowników poszukują – mówi dr Mateusz Grzesiak.

Pracodawcy potwierdzają także, że kompetencje miękkie są coraz istotniejsze w procesie rekrutacyjnym. Zyskują też na znaczeniu w kontekście rewolucji technologicznej na rynku pracy.
Z ubiegłorocznego raportu „Technologia a człowiek” (Deloitte) wynika, że sztuczna inteligencja i rozwój technologii mogą w najbliższych latach przeobrazić rynek pracy.

Analitycy przytoczyli badania amerykańskiej PEW Foundation, według których 48 proc. specjalistów zatrudnionych w branży nowych technologii wierzy, że maszyny i roboty zastąpią w przyszłości pracowników w wielu sektorach. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10–20 lat w Wielkiej Brytanii automatyzacji może ulec nawet 35 proc. miejsc pracy.

Cyfrowi pracownicy zastąpią ludzi tam, gdzie wykonuje się powtarzalne czynności albo przetwarza duże ilości danych.
Zdaniem ekonomistów Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych, ponad 36 proc. rynku zatrudnienia w Polsce może w najbliższych latach ulec automatyzacji. Instytut Gartnera szacuje natomiast, że do 2025 roku jedna trzecia tradycyjnej siły roboczej zostanie zastąpiona przez cyfrowych pracowników. Kr / źródło: newseria.pl

EKSPERT
dr Mateusz Grzesiak, doradca biznesowy, psycholog
W niedalekiej przyszłości panować będą robotyka, automatyzacja oraz sztuczna inteligencja. Co za tym idzie – takie umiejętności jak sztuka kreatywnego myślenia, kompleksowe rozwiązywanie problemów, inteligencja emocjonalna, elastyczność poznawcza oraz umiejętności zarządzania są najważniejszymi wymogami, jakie stawia przyszłość.



Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB