Platforma Usług Elektronicznych ZUS

2017-11-28 07:08:25 (ost. akt: 2017-11-28 07:09:30)
Platforma Usług Elektronicznych ZUS

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, to narzędzie ułatwiające korzystanie z usług świadczonych przez tę instytucję. Platforma Usług Elektronicznych ZUS ma być pomocna zarówno pracodawcom jak i pracownikom. Dzięki portalowi PUE wiele spraw będzie można załatwić przez internet.

Aby uzyskać dostęp do PUE trzeba mieć ukończone 18 lat. Założenie profilu przebiega dwuetapowo. W pierwszej kolejności należy zarejestrować się online za pomocą formularza na stronie ZUS, gdzie można wybrać jedną z trzech opcji: 
- „Dla Ciebie” – osoba pracująca, emeryt/rencista, zasiłkobiorca, lekarz czy inna osoba ubezpieczona w ZUS
- „Dla przedsiębiorców” – osoby prowadzące działalność gospodarczą
- „Dla firm” – spółki, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, przedsiębiorstwa państwowe.

Drugim krokiem jest potwierdzenie tożsamości. Można to uczynić osobiście w oddziale ZUS lub elektronicznie. Szczegóły można znaleźć w specjalnej ulotce informacyjnej Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

PUE sprawia, że korzystanie z usług ZUS staje się prostsze. Można przez internet mieć wgląd do zgromadzonych danych i przekazywać dokumenty do ZUS. W ten sam sposób można składać wnioski lub pytania i otrzymywać na nie odpowiedzi. Należy jednak pamiętać, że do wysyłania przez PUE pism czy wniosków konieczne jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP lub podpisu elektronicznego potwierdzonego certyfikatem kwalifikowanym.

Dzięki PUE pracownicy mogą na bieżąco sprawdzać stan swojego konta i otrzymać aktualną informację dotyczącą np. zapisanych danych, środków na koncie czy zwolnień lekarskich. Z kolei pracodawca może droga elektroniczną – używając aplikacji ePłatnik – zgłosić pracownika do ubezpieczenia oraz wypełnić wszystkie niezbędne dokumenty. Za pomocą PUE mogą też złożyć  i odebrać wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami.

Platforma Usług Elektronicznych to nie tylko portal, ale i inne narzędzia, m.in. Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Osoby niezarejestrowane na PUE mogą uzyskać ogólne informacje, a zarejestrowani, po dokonaniu autoryzacji, uzyskają od konsultanta szczegółowe dane.

Inne narzędzia to tzw. zusomaty – znajdujące się w wybranych jednostkach ZUS automaty. Są dostępne przez całą dobę i umożliwiają: złożenie wniosku, skorzystanie z PUE i kontakt z konsultantem COT. Oprócz tego działa także „system kierowania ruchem klientów”. Z jego pomocą można ustalić termin wizyty w placówce i tym samym zmniejszyć czas oczekiwania. Kr

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB