Umiejętność dobrego gospodarowania czasem jest szczególnie ważna dla menedżerów, gdyż może przyczynić się do osiągnięcia lepszych wyników w pracy. Warto więc tę umiejętność posiąść.
— Żyjemy w przestrzeni, w której sposób zarządzania własną energią w czasie ma stosunkowo niską jakość. Kultura Zachodu nie szanuje potrzeb wynikających z naturalnego rytmu życia człowieka. Zarządzanie sobą w czasie to nic innego, jak zarządzanie własną obecnością, uważnością oraz działaniem — uważa dr Lidia Czarkowska, coach oraz wykładowca akademicki.
W niektórych częściach świata, gdzie pęd współczesności bywa zabójczy zdiagnozowano jednostkę chorobową o nazwie „Hurry Sickness” (choroba z pośpiechu). Nazwano w ten sposób wycieńczenie spowodowane pracą pod nieustanną presją czasu. — Kompletny chaos w pracy, skakanie od czynności do czynności, w zależności od tego, co w tej chwili wydaje się ważniejsze, jest przejawem niewłaściwego podejścia do czasu — uważa dr Czarkowska.
Nadmierna organizacja, czyli planowanie dnia minuta po minucie, również nie jest dobrym rozwiązaniem. Nawet najmniejsze opóźnienie, burzy ustalony wcześniej porządek i dezorganizuje pracę, a tym samym znacząco podnosi poziom stresu. Długofalowe przebywanie w którymkolwiek z tych stanów może doprowadzić do syndromu wypalenia zawodowego.
Wielu menedżerów ciągle uważa, że wykonując kilka zadań jednocześnie, będą w stanie szybciej je skończyć. Tymczasem człowiek, oderwany od zadania, musi na nowo rozkręcać się i wciągać do pracy. Skupienie, którego wymaga zrozumienie danego tematu wiąże się z największym wysiłkiem.
Podstawą działania we współczesnym biznesie jest planowanie. Jak wykazały badania, sporządzenie prostej listy czynności do wykonania, które trwa 10 minut, może zaoszczędzić nawet 2 godziny dziennie. Istnieje wiele pożytecznych narzędzi do tworzenia planów. kr
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez![FB](/i/icons/fb.png)