Reklamówka to nie łapówka

2012-06-08 16:18:23 (ost. akt: 2012-06-08 16:20:41)

Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw często nie zdają sobie sprawy, jaką rolę w postrzeganiu marki przez otoczenie odgrywa jej wizerunek. Dobrze więc sobie uświadomić, że zbiór pozytywnych skojarzeń dotyczących firmy ma bezpośrednie przełożenie na relacje biznesowe.

Reklamówka to nie łapówka

Autor zdjęcia: sxc.hu

Rozpoznawalność produktów i usług, będąca wynikiem odpowiednio zaplanowanej oraz konsekwentnie realizowanej strategii wizerunkowej pozwala budować pozycję lidera na rynku. Dlatego na działania, budujące świadomość marki w otoczeniu coraz częściej decydują się także firmy z sektora MSP.

Świadomość marki
Celem kształtowania świadomości marki jest to, by została ona jak najdłużej zapamiętana przez otoczenie oraz wyróżniała się na tle konkurencji. Z badań wynika (TNS OBOP), że duża część przedsiębiorstw w procesie kreowania własnej tożsamości, decyduje się na prowadzenie działań marketingowych, mimo że generują one spore koszty.
Przedsiębiorstwa w Polsce zazwyczaj wykorzystują do tego celu reklamę prasową lub zewnętrzną, rzadziej telewizyjną czy radiową. Warto jednak zaznaczyć, że dwa ostatnie rodzaje mediów (z uwagi na wysokie koszty, związane z prowadzeniem w nich działań reklamowych) — zdominowane są przez największych graczy.
Z konieczności pracy nad wizerunkiem marki coraz częściej zdają sobie sprawę także mikro i makro przedsiębiorstwa. Mimo, że dystrybucja materiałów promocyjnych wśród partnerów biznesowych i klientów jest powszechnie wykorzystywana w dużych firmach, staje się także korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw z sektora MSP. Jego zaletą są przede wszystkim niższe koszty oraz skuteczność nośnika.
Potwierdzeniem tego są wyniki finansowe firm, które produkują gadżety reklamowe. Branża rośnie w siłę, a materiały z nadrukiem własnego logo zamawiają już nawet te przedsiębiorstwa, które wcześniej nie zwracały uwagi na promocję, takie jak hurtownie akcesoriów biurowych czy wypożyczalnie samochodów.
Ponad 80 proc. właścicieli przedsiębiorstw przyznaje, że rozdaje upominki, by podziękować klientom (badania Promotional Products Assocation International). Ma to bezpośredni wpływ na autoprezentację firmy oraz świadczy o wysokim standardzie obsługi.
Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było wykorzystanie gadżetów w celu wsparcia strategii marketingowej dla nowych rodzajów działalności — wskazało ją ponad 50 proc. ankietowanych przedsiębiorców.

Ręcznie malowane
Obecnie największą popularnością cieszą się najtańsze gadżety — kubki, długopisy, kalendarze, pendrive’y. Ale w poprzednich latach gro przedsiębiorców decydowało się na artykuły najwyższej jakości. Kluczowi kontrahenci obdarowywani byli upominkami o wartości nawet kilkuset złotych.
W branży gadżetów liczy się przede wszystkim kreatywność. Przykładem może być upominek w formie elektrycznej kolejki przewożącej dzwoniący telefon.
Jedną z najważniejszych zasad przy wyborze gadżetu, który wręczamy naszym kontrahentom lub klientom, jest to by był on związany z profilem przedsiębiorstwa oraz dostosowany do osoby, która go otrzyma. Materiały reklamowe odgrywają również istotną rolę w strategii estetycznej firmy. Jeśli ich projekt jest przemyślany, oryginalny oraz dobrze wykonany to z powodzeniem może służyć jako narzędzie do promocji danej marki. Przykładem mogą być torby reklamowe z logo firmy.

Moda i trzy sekundy
Szybko zmieniająca się moda ma bezpośredni wpływ na popularność trendów w różnych branżach. Rynek gadżetów jest szczególnie wyczulony na zmiany we wzornictwie. Wciąż rosnącym powodzeniem cieszą się artykuły robione ręcznie z surowców ekologicznych. Do tego stopnia, że przedsiębiorcy zawracają uwagę nawet na ręcznie malowane torby, w które pakują upominki dla kontrahentów.
Gadżet jest również dobrym narzędziem do wypromowania logo firmy. Statystycznie człowiek, który widzi reklamę zewnętrzną lub prasową jest w stanie skupić na niej swoją uwagę nie dłużej niż trzy sekundy i rzadko zdarza się, że do niej powraca. Zaletą gadżetów codziennego użytku jest więc to, że ich nabywcy mają styczność z logo firmy znacznie częściej, niż w przypadku innych form reklamy.
źródło: MER Plus

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB