Assessment Center - rozmowa niestandardowa

2012-07-30 12:49:42 (ost. akt: 2012-07-30 12:50:18)

W odpowiedzi na zgłoszone aplikacje, oczywiście przy odrobinie szczęścia, dostajemy zwykle zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną. Jednak w ostatnich latach kandydaci na pracowników coraz częściej są zapraszani na Assessment Center. Czego się na nim spodziewać?

Assessment Center to nowoczesny sposób rekrutacji, służący zbadaniu kompetencji pracownika, które są istotne na danym stanowisku. Coraz więcej firm traktuje Assessment Center jako najlepszą i najbardziej skuteczną formę selekcji kandydatów, gdyż z bardzo dużym prawdopodobieństwem prognozuje ona sukces kandydata na danym stanowisku pracy. Metoda ta przydaje się również przy podejmowaniu decyzji personalnych pracowników już zatrudnionych, ułatwiając przełożonym decyzję o awansie, degradacji czy przesunięcie na stanowisko z innym zakresem obowiązków.

Testy i zadania zamiast rozmowy

Czym różni się Assesment Center od tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej? Rozmowa opiera się zwykle na deklaracjach — wiadomo, że kandydat chce się pokazać z jak najlepszej strony, na porządku dziennym są więc ubarwienia, koloryzowanie faktów lub przemilczanie niewygodnych informacji. Rekruterowi trudno jest zweryfikować, w którym miejscu kandydat do pracy mówi prawdę, a kiedy jest od niej daleki.
Assessment Center różni się od rozmowy kwalifikacyjnej, uciekając od deklaracji kandydatów. Polega na obserwowaniu kandydatów i ich zachowań w różnych sytuacjach. Najczęściej wykonują oni szereg zadań, których zakres jest zbliżony do sytuacji, jakie mogą ich spotkać na danym stanowisku pracy. Sprawdzane są ich umiejętności interpersonalne, zachowania w sytuacjach stresowych, działanie pod presją czasu, umiejętność negocjacji czy trzymania nerwów na wodzy. Kandydaci wykonują więc testy psychologiczne i merytoryczne oraz zadania symulacyjne.

Sztuczność nie przejdzie
Jeśli dostaniemy zaproszenie na Assessment Center, nie spodziewajmy się, że będziemy sam na sam z rekruterem. W spotkaniu zwykle bierze udział kilku kandydatów, spośród których wybierana jest osoba najlepiej predysponowana na dane stanowisko. Assessment Center trwa też dużo dłużej niż standardowa rozmowa o pracę — musimy sobie na nie zarezerwować kilka godzin.
Do Assessment Center nie da rady się przygotować, dlatego idealnie się sprawdza przy badaniu naturalnych zachować kandydatów. Przed rozmową o pracę zwykle wiemy, czego się spodziewać, znamy standardowe pytania i bez problemu możemy nauczyć się doskonałych z punktu widzenia rekrutera odpowiedzi.
Przy Assessment Center nie ma takiej możliwości, dzięki czemu kandydaci prezentują naturalne zachowania, a każda próba nienaturalnego czy sztucznego zachowania jest łatwo wychwytywana przez rekruterów i działa na naszą niekorzyść. Anna Banaszkiewicz

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB