Niewykorzystany urlop, co robić?

2016-06-20 11:56:56 (ost. akt: 2016-06-20 12:03:45)
Niewykorzystany urlop, co robić?

Zdjęcie jest tylko ilustrajcą do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Większość zatrudnionych na umowę pracowników urlop zachowuje na okres wakacyjny. Warto jednak sprawdzić, co mówi kodeks pracy o tym, gdy z poprzedniego roku pozostały niewykorzystane dni. Jakie konsekwencje czekają, gdy nie ureguluje się urlopu na czas?

Jedno jest pewne, urlop nie może po prostu przepaść. Gdy pracownik jest zatrudniony na stałe w danej firmie, jego dni wolne mogą przejść na kolejny rok. Jednak jeżeli zatrudniona osoba chce się zwolnić, to może skorzystać z dwóch opcji: pójść na urlop przed okresem rozwiązania umowy lub przyjąć świadczenie pieniężne adekwatne do zaległych dni.

Pracodawca ma obowiązek udzielenia urlopu pracownikowi, któremu już on przysługuje. Zatrudniony prawo do wolnych dni nabywa w roku, w którym podpisał umowę o pracę. Każdą jego część może wykorzystać w następnych latach.

Przykładowo, jeżeli pracownik nie wykorzystał wszystkich dni wypoczynkowych w 2015 r., to w 2016 r. przysługuje mu prawo do całego urlopu za bieżący rok oraz dni zaległe za poprzedni. Trzeba pamiętać, że zaległe dni należy wykorzystać w następnym roku, ale do 30 września włącznie. W innym wypadku, pracodawca naruszy prawa pracy.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy pracownik chce odejść z firmy, a ma w pełni bądź częściowo niewykorzystany urlop z poprzedniego roku. Zwalniający się może pójść na płatny urlop jeszcze przed rozwiązaniem umowy o pracę lub przyjąć ekwiwalent pieniężny, chociaż jest to już odstępstwo od udzielenia dni wypoczynkowych.

Świadczenie pieniężne można zastosować wyłącznie w przypadku, gdy zatrudniony się zwalnia. Trzeba je wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, inaczej przełożony może zapłacić odsetki z tytułu nieterminowego rozliczenia się lub będzie miał nałożoną karę grzywny za wykroczenie przeciwko prawom pracownika. W tym przypadku ustawodawca przewidział karę od 1000 zł do nawet 30 tys. zł

Zasady obliczania ekwiwalentu zawarte są w rozporządzeniu urlopowym, które znajduje się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Wypłata świadczenia jest zagwarantowana ustawowo. Nieważne, czy zatrudniony pracował na cały etat czy pół. Czas zatrudnienia, a nawet to, czy umowa o pracę ulega rozwiązaniu z winy pracownika czy nie, nie ma znaczenia.
Każdy pracownik musi wykorzystać urlop lub przyjąć ekwiwalent. Nie ma możliwości przyjęcia nowego pracownika z niewykorzystanym urlopem z poprzedniej firmy. Dogadywanie się obu pracodawców z pracownikiem jest niezgodne z prawem pracy.

mos

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB