W korporacji, w teatrze, w szpitalu i w klubie sportowym. Rzecznik prasowy ma się dobrze, bo taki specjalista znajdzie pracę wszędzie tam, gdzie szef nie chce osobiście kontaktować się z mediami. Kim jest i czego się wymaga od rzecznika prasowego?
Rzecznik prasowy m.in. koordynuje i odpowiada za kontakty z przedstawicielami środków masowego przekazu (prasa, radio, TV). To także on kształtuje wizerunek macierzystej firmy, reprezentując ją na zewnątrz. Zadania rzecznika koncentrują się na oddziaływaniu na opinię publiczną, poprzez przekazywanie informacji na temat działalności firmy, jej problemów i sukcesów, a także przedstawiania jej planów rozwojowych.
To także do rzecznika należy kreowanie tożsamości firmy i dbanie o jej pozytywny wizerunek. Jak to robi?
Oprócz wystąpień w mediach, udzielania wywiadów, rzecznik przygotowuje materiały prasowe, rozpowszechnia je np. w internecie, organizuje konferencje prasowe, spotkania z dziennikarzami, a także z kontrahentami, a nawet władzami państwowymi.
Nie jest więc to praca łatwa. By dobrze wywiązać się ze swoich obowiązków rzecznik musi doskonale orientować się w sprawach firmy, znać jej cele i strategię. Ważnym zadaniem jest stałe czuwanie nad wizerunkiem firmy np. powinien umieć wychwycić i sprostować nieścisłości pojawiające się w codziennej prasie, odpowiednio reagować na zarzuty, ataki czy krytykę.
Rzecznicy prasowi najczęściej pracują w biurach. Posługują się m.in. komputerem wyposażony w oprogramowanie graficzne, dźwiękowe i multimedialne, telefon, kserokopiarka, radio, kamera video i odtwarzacz, aparat fotograficzny cyfrowy, rzutnik folii i multimedialny, projektor, telewizor i samochód. Osoby pracujące w tym zawodzie są narażone na choroby wzroku, narządu głosu, choroby centralnego układu nerwowego i choroby serca. Ostatnie z powodu pracy w napięciu i w stresie.
I sprawa ostatnia — zazwyczaj rzecznik prasowy musi być dyspozycyjny całą dobę, a także w niedzielę i święta.
Kandydat na rzecznika prasowego powinien mieć wykształcenie wyższe. Preferowane kierunki to: dziennikarstwo, politologia, socjologia, public relations lub marketing polityczny. Często wymaga się również dodatkowych kwalifikacji np. znajomości języków obcych (angielskiego i niemieckiego), prawa jazdy kat. B, obsługi komputera i rzutnika multimedialnego.
Zarobki w tym zawodzie są różne i kształtują się w zależności od wielkości, prestiżu i sytuacji finansowej instytucji oraz od kompetencji konkretnej osoby.
I tak, początkujący rzecznik w dobrej agencji może zarabiać dwie średnie pensje krajowe, a doświadczony — w prestiżowej instytucji nawet powyżej sześciu średnich pensji krajowych (średnia krajowa w przedsiębiorstwach wynosi ok. 3700 zł brutto). kr
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez