Większość liczących się w Polsce firm posiada system ocen okresowych. Najlepiej sprawdza się metoda oceny nazywana informacją zwrotną.
Kluczem do sukcesu jest tutaj rzetelne przygotowanie kierownictwa do przeprowadzenia oceny. Jednak nie da się w stu procentach wyeliminować ryzyka błędów, które niestety będą przekładały się na decyzje personalne dotyczące podwładnych.
Aby to zjawisko zminimalizowć powstała metoda oceny nazywana informacją zwrotną. Większy obiektywizm tej metody wynika z tego, że każdy pracownik oceniany jest przez kilka do kilkunastu osób: przełożonych, kolegów z tego samego działu, współpracowników z innych pionów, podwładnych, jeśli jest to stanowisko kierownicze, oraz, w niektórych przypadkach, klientów firmy.
Nowością jest tu możliwość dokonywania oceny z dołu do góry. Dzięki temu, że ostateczna ocena formułowana jest na podstawie opinii indywidualnych pochodzących od różnych osób, ryzyko jej tendencyjności jest minimalizowane. Wyniki tak przeprowadzonej oceny są po pierwsze bardziej wiarygodne, a po drugie trudniej je podważyć.
Metoda informacji zwrotnej umożliwia każdemu pracownikowi wystąpienie zarówno w roli ocenianego jak i oceniającego, co może w efekcie przyczynić się do zmiany jego nastawienia do samej idei oceny pracowniczej. kr
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez