Jak rozmawiać o pieniądzach w pracy?

2017-02-27 14:56:50 (ost. akt: 2017-02-27 14:56:56)
Jak rozmawiać o pieniądzach w pracy?

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: pixabay.com

„Ile chciałby pan/chciałaby pani zarabiać?” – to sakramentalne pytanie pojawia się podczas niemal każdej rozmowy kwalifikacyjnej. „W najbliższym czasie nie planujemy podwyżek” – tego typu zdanie zwykle słyszą z kolei pracownicy upominający się o wyższą pensję. Jak zatem prowadzić z pracodawcą rozmowy o wynagrodzeniu, aby wychodzić z nich usatysfakcjonowanym finansowo?

- Na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy pojawia się pytanie, ile chcielibyśmy zarabiać, należy powiedzieć… ile chcemy zarabiać. Podajmy taką kwotę, która nas interesuje i satysfakcjonuje. Nie dawajmy pracodawcy widełek, bo wtedy łatwo może zacząć się z nami targować – mówi Adrian Szymański z firmy rekrutacyjnej. Pamiętajmy przy tym, żeby zaznaczyć, czy chodzi nam o kwotę brutto, czy o kwotę netto. Nie powinniśmy również pytać pracodawcy, jaką pensję jest w stanie nam zaoferować, ponieważ i tak prawdopodobnie nam tego nie ujawni – informacje dotyczące budżetu na wynagrodzenia dla pracowników są zwykle tajemnicą przedsiębiorstwa.

Grunt to dobre przygotowanie do rozmowy


Problemy podczas rozmowy z pracodawcą często mają także pracownicy, którzy chcą otrzymać podwyżkę. Przede wszystkim nie przystępujmy do tej rozmowy z marszu. Zastanówmy się wcześniej, jaką rolę odgrywamy w firmie, jak ważną pracę wykonujemy oraz jak wypadamy na tle współpracowników i konkurencji. Możemy też sięgnąć do któregoś z najnowszych raportów płacowych, w których znajdują się informacje o rynkowych wynagrodzeniach. Pozwoli nam to odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zarabiamy na naszym stanowisku dobrze czy nie.

Tych błędów unikaj


W trakcie rozmowy z pracodawcą nie powinniśmy dążyć do konfrontacji. Zazwyczaj nie przyniesie korzyści stwierdzenie, że albo dostaniemy podwyżkę, albo odchodzimy. Niektórzy pracownicy negocjują warunki zatrudnienia z innym pracodawcą, a potem, jeśli otrzymają od niego obietnicę wyższego wynagrodzenia, idą do swojego szefa, mówią mu o tym i domagają się podwyżki. Tego typu działania są bardzo źle widziane i niepolecane – pracodawcy nie należy stawiać pod presją. Często zdarza się bowiem tak, że w obliczu nagłej utraty pracownika zgadza się on na podwyżkę, jednak jednocześnie traci do zatrudnionej osoby zaufanie i zaczyna szukać kogoś na jej miejsce.

Powoli, ale skutecznie


Co ważne, do rozmowy o podwyżce powinien być przygotowany nie tylko pracownik, lecz także pracodawca. O tym, że będziemy chcieli pomówić z nim o zwiększeniu naszej pensji, dobrze jest poinformować go już kilka miesięcy wcześniej. Zapytajmy przy okazji, jakie są wobec nas oczekiwania – co musimy według szefa w ciągu tych paru miesięcy zrobić, które kompetencje podnieść, aby na podwyżkę zasłużyć. Jeśli pokażemy swoją wartość, mamy duże szanse, że decyzja pracodawcy będzie po naszej myśli.


infowire.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB